Köpenhamn 2013

DATUM: 2013-04-11 TID: 21:09:00
KATEGORIER: Resor;
Som sagt tog jag och min syster tåget till Danmark och Köpenhamn i måndags, bokade in oss på hotell och bodde ett par nätter. Det är konstigt egentligen, hur jag kan kliva ut från centralstationen för fjärde gången i mitt liv och känna mig mer hemma än jag gör i Jämtland där jag föddes och spenderade mina första sexton år. Att jag kan känna hemlängtan snarare på tåget mot Köpenhamn än på tåget därifrån, och att några andetag av luften i danska huvudstaden får mig att må bättre än vad jag kan minnas att svensk luft någonsin gjort. Det är knappast magi, bara rätt.
 
 
Vaknade första morgonen till utsikten över Amager, motsatta hållet från min och Amandas utsikt över innerstaden i höstas. Vi gick till Østredsparken för att äta frukost som vi köpte med oss från 7-Eleven på vägen dit, man kan väl säga att vi trotsade det faktum att det är ganska kallt ute en morgon vid nio. Men med kaffe i magen och sol i ansiktet var det hur mysigt som helst.
 
 
Sen gick vi sakta men säkert vidare ner mot Strøget, sprang runt som exhalterade höns i butikerna och lät kontokorten gå lite väl varma. I alla fall när det gäller mig. När fötterna hade tagit tillräckligt med stryk gick vi tillbaka till hotellet och vilade en stund, tills jag fick syn på en Fakta-butik på andra sidan vattnet och vi promenerade dit och köpte middag i salladsform.
 
 
Jag får nog erkänna att det kändes lite konstigt att inte byta om, svepa ett par drinkar och bege sig ut i natten igen efter det här, men det var inget som gjorde något när våra fötter ömmade och det var tisdag. Vi spenderade kvällen på hotellrummet och satt i fönstret mest, tittade på bilar och lyssnade till ljudet av sirener där nere. Jag kan inte låta bli att undra var alla kommer ifrån, och var alla är påväg. Också blir jag avundsjuk också, jag älskar ju att åka bil. I städer. På natten.

Kommentarer
Julia säger:

Verkligen en super snygg & bra blogg!
Kolla gärna in min blogg och tyck till om vad du tycker.

Kram http://juliasofiie.devote.se

2013-04-12 | 18:05:19
Bloggadress: http://juliasofiie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback